Nieuws

Wie volgt de soldaat op?

Written by Anna Teresa

Drie jaar staat de musical Soldaat van Oranje inmiddels in de TheaterHangaar op vliegbasis Valkenburg in Katwijk. En het eerste wat in mij opkomt bij het horen van dat nieuws is respect. Respect voor de show die in deze tijden al zó lang volle zalen trekt. Een succes dat in schril contrast staat met veelbelovende producties waarbij na een maand al het doek valt of waarbij de stekker er al vóór de première wordt getrokken.

De soldaat trekt bómvolle zalen als we de berichten mogen geloven. Avond na avond is er geen ongebruikt kaartje meer over en nemen 1100 bezoekers plaats op de draaiende tribune.  Zelf heb ik zo mijn twijfels bij dat ‘altijd uitverkocht’. Ik durf zelfs te beweren dat als je vanavond gaat, je vast en zeker een paar lege stoelen zult aantreffen. Maar een kniesoor die die legen stoelen gaat tellen, feit blijft dat producenten Fred Boot en Alain de Levita na ruim 1040 voorstellingen nog steeds geprezen worden om hun verrassende aanpak die de start inluidde van musical 2.0. (Daar is inmiddels al een heel boek over volgeschreven en dit ligt sinds een week in de winkelschappen.)

Als het een beetje meezit, verbreekt de cast van Soldaat van Oranje in december zelfs het record van langstlopende musical ooit in Nederland als The Phantom of the Opera wordt gepasseerd.

Het tweede wat echter in mij opkomt als ik deze berichten lees, is: wie is de volgende die ons van onze stoel gaat blazen? Het aanbod in Nederland is zo divers met fantasie, drama en spektakel. En de afgelopen drie jaar hebben niet de minste shows aan de zijde van de soldaat geflankeerd. Het vrolijke uptempo Sister Act swingt nog steeds de pan uit en naast sprookjesachtige taferelen werd het publiek van Wicked ook een spiegel voorgehouden. Met Hij gelooft in mij bezorgt Martijn Fischer vele André Hazes fans kippenvel over heel het lijf en lachen, gieren, brullen was het met Shrek. En een traan wegpinken bij Aspects of Love en Next to Normal was haast onvermijdelijk. Ik kan nog wel even doorgaan, het is immers niet zo dat we in Nederland een gebrek hebben aan producenten die nieuwe shows uitbrengen.

wicked

Maar hield een titel uit die lange lijst het zo lang vol als de soldaat? Nee. Natuurlijk is die speelduur mede afhankelijk van het theater dat geboekt wordt voor andere shows en acteurs die elders ook getekend hebben. Maar dan nog. Een hit zal, hoe groot de organisatorische uitdaging ook, toch op de planken blijven als het publiek avond aan avond een kaart koopt. Zijn er shows in de maak die net zo’n impact hebben? (Is een grote historische gebeurtenis een must?) Of liggen er shows op de plank die qua techniek nog net even een stapje verder gaan? (Zit het publiek op nóg meer visuele uitdaging te wachten?)

Als ik naar het musicalaanbod kijk, zijn er wel twee shows waar ik mij enorm op kan verheugen. Billy Elliot is daar een van. Ik ben groot fan van de film door de combinatie van een perfect gekozen acteur, de emotie, de strijd en de dans. En dat is wellicht gelijk de valkuil, want kan de musical hier ooit aan tippen? Maar nog meer verheug ik me op de komst van Ghost naar Nederland.
ghost

Bekend liefdesverhaal in een heel nieuw modern jasje dat echt onder je huid gaat zitten en waar je mond van verbazing openvalt door de onverwachte special effects. Joop van den Ende heeft deze productie in Nederland vooralsnog uitgesteld, maar ik hou mijn vingers gekruist dat Celinde Schoenmaker Ton Sieben en en Freek Bartels hun eerder aangekondigde hoofdrollen hierin toch nog mogen invullen.

Krijgt Soldaat van Oranje een opvolger? Vast en zeker. Zo niet nu, dan zijn er vast producenten die hun hoofd en creativiteit kraken op net zo’n kassucces.

 

About the author

Anna Teresa

Ervaren en gedreven journalist/tekstschrijver.
Creatief, proactief en persoonlijk.
Schrijven, communiceren, informeren.
Klein en integer of groots en meeslepend.

Leave a Comment