Met Young Talent Factory verbindt oprichter Nick de Leeuw studenten en bedrijven met elkaar. En dat is een win-win situatie voor beide partijen.
Je zou het een uitzendbureau 2.0 kunnen noemen, Young Talent Factory. De ambitieuze startup is sinds 2016 gevestigd op de Amstelcampus in Amsterdam en houdt kantoor te midden van 50.000 studenten die werken aan hun toekomst.
YTF, partner van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, heeft als doel talenten aan droombanen te verbinden. Dat gebeurt door middel van een talent service die zij aan de studenten aanbieden. Grote bedrijven weten YTF inmiddels te vinden, maar ook kleinere start-ups en MKB-bedrijven kloppen aan de deur. Voor deze organisaties zijn talent scouting, employer branding en innovatie belangrijke thema’s. Oprichter Nick de Leeuw, voorheen business consultant op de innovatie afdeling bij Unique, vertelt over het nut van zo vroeg mogelijk kennis maken met talent.
#1 Wat is het doel van Young Talent Factory?
“Met dit concept willen we de verbinding leggen tussen studenten en het bedrijfsleven. Co-creatie is voor ons altijd het uitgangspunt geweest, dus we hebben vanaf de start beide doelgroepen betrokken bij de ontwikkeling van YTF.
Studenten hebben behoefte aan iemand die hen helpt bij de eerste stappen die ze moeten zetten richting hun carrière. De service die wij hen met YTF bieden zit hem in het maken van een goed cv, profielfoto, video pitch, assessment tot aan het kiezen van het bedrijf dat het beste bij de student past.
Bij bedrijven zien we dat zij steeds meer zelf recruiters in dienst nemen voor het aantrekken van talent en om aan hun employer brand te werken. Onze dienstverlening maakt het voor bedrijven mogelijk om dit zelf te doen via ons platform, tijdens events op onze locatie of door challenges te organiseren.”
#2 Waarom wil een bedrijf werken met studenten?
“Omdat studenten vaak met een frisse blik kijken naar bestaande organisaties. Daarbij begrijpen zij technologie sneller en kunnen studenten zich makkelijker aanpassen aan de omgeving waarin zij komen te werken.”
#3 En raad jij die samenwerking ook aan?
“Jazeker. Wij werken zelf ook veel met studenten, stagiaires en afstudeerders bij YTF. Daarbij merk je hoe snel ze dingen oppakken en gewoon gaan doen. Ook zorgt het ervoor dat je constant feedback krijgt op de dingen waar je mee bezig bent. Deze frisse blikken hebben er bij ons voor gezorgd dat we elke dag leren en beter worden. Natuurlijk vraagt een student in het begin wat meer begeleiding, maar als je daar voldoende tijd aan besteed, dan kun je snel onder de indruk zijn van wat deze nieuwe generatie kan betekenen voor een organisatie.”
#4 Wordt talent anders ‘weggekaapt’?
“Die kans bestaat zeker. Bedrijven die het beste online vindbaar zijn of zich het meeste laten zien aan de doelgroep hebben ook de meeste kans om in aanraking te komen met talent. Ik zie vaak bedrijven die wel hele gave dingen doen, maar geen aandacht besteden aan het delen hiervan. Zij missen dan de kans om toptalent aan te trekken dat mogelijk wel geïnteresseerd is in deze organisatie. Dan zie je dus dat de bedrijven die opvallen inderdaad talent wegkapen voordat minder opvallende bedrijven dat doen .”
#5 Is er een strijd op de arbeidsmarkt om talentvolle medewerkers?
“De strijd is enorm. Veel partijen zijn bezig om via allerlei campagnes en acties talent aan te trekken. Maar ons valt ook op dat dit talent niet altijd weet wat precies een juiste keuze is binnen al dit marketinggeweld. Er is soms namelijk gewoon te veel keus. Daarom geloof ik ook zo in de persoonlijke aandacht die wij offline bieden om studenten door middel van coaching de juiste inzichten te geven. Via deze inzichten kunnen zij vervolgens weer betere keuzes maken.”
#6 Een bedrijf moet dus niet afwachten tot talent voor de deur staat?
“Zeker niet. Je moet jezelf laten zien als organisatie. Daarbij gaat het bij studenten vooral om de cultuur en de ontwikkelmogelijkheden die er zijn. Salaris is voor net afgestudeerde een stuk minder belangrijk dan werken in leuke omgeving waar ze dingen kunnen leren. Dat blijkt uit talloze onderzoeken over Millennials, maar wij horen het ook echt van de studenten zelf als we hen op de campus aanspreken. Het uitdragen van je cultuur en de ontwikkelmogelijkheden is dus belangrijk. Maar ook het bepalen van waar de doelgroep zich bevindt en hoe je hen het beste kan bereiken.”
#7 Wat biedt Young Talent Factory precies aan bedrijven?
“Wij helpen bedrijven met hun employer branding, talent scouting en innovatie. Dit doen we via een abonnement op ons online platform, onze offline connect service, door netwerkevents te hosten of door challenges te organiseren. Al deze activiteiten hebben als doel om ervoor te zorgen dat bedrijven het juiste talent vinden en talenten het juiste bedrijf.”
#8 Jullie zijn geen recruiters, wat doen jullie wel?
“Onze core business is dat wij een online platform zijn met een fysieke locatie op de Amstelcampus. Op dit platform brengen we talenten en bedrijven met elkaar in verbinding. Dit doen we door een organisatie en talent maximaal in kaart te brengen. Zo vinden zij elkaar makkelijker. Talent bepaalt zelf welke organisaties zij volgen. Wanneer zij een bedrijf volgen, pas dan krijgt deze organisatie het cv van de student te zien. Talenten en organisaties maken naast ons platform ook gebruik maken van onze offline connect service. Met deze service stellen we talenten voor op specifieke vacatures die we ontvangen vanuit bedrijven. Dit kun je zien als onze recruitmentdienst die het voor een bedrijf mogelijk maakt om met talent in contact te komen zonder een online community te hoeven hebben. Vooral in het MKB en bij startups zien we dat er meer vraag is naar de connect service.”
#9 Leg eens uit
“Elke organisatie die op zoek is naar talent is welkom bij YTF. Daarbij is er een onderscheid tussen bedrijven die zelf de recruitment willen doen via ons platform (You recruit!) of organisaties die gebruik willen maken van de connect service (We recruit!).”
#10 En hoe komen bedrijven uiteindelijk in contact met talentvolle studenten?
“Dat kan via het YTF-platform. Een organisatie kan zelf een talentpool opbouwen en de studenten bereiken. Daarnaast kunnen organisaties ook gebruik maken van de Connect Service. Hierbij gaan wij zelf op zoek naar kandidaten en stellen deze met een interactief cv voor. Organiseren van events op onze locatie behoort ook tot de mogelijkheden, zo kunnen studenten en organisaties elkaar offline ontmoeten. Dit kan ook via het inbrengen van een bedrijven challenge, waarbij studenten over een vraagstuk van een organisatie gaan brainstormen.”
Wil jij je bedrijf ook onder de aandacht brengen van talentvolle medewerkers in spe? Dan kun je over de mogelijkheden van gedachten wisselen met Young Talent Factory.
Dit artikel verscheen op Peoplebusiness