Lekker, leuk en handig

De kunst van het zelf maken

Written by Anna Teresa

Over smaak, het verschil tussen merken, hypes, communities en de vakmanschap om zelf sieraden maken. 

Ik ben altijd een liefhebber geweest van sieraden. Ik draag altijd ringen, oorbellen, armbanden en kettingen. De ene keer mooi zilver of goud, met parel of edelsteen, maar bijou met een leuke knipoog of twist heb ik ook. Ik kocht wat ik mooi vond en hield me verder niet zo bezig met wat anderen hield. Toen kwam het moment dat ik bedacht dat ikzelf ook sieraden maken kon. Ik zag hier en daar kettingen waarvan ik dacht: dat kan ik ook of zelfs dat kan ik beter. Ik maakte mezelf wegwijs in de benodigdheden en de (online)shops waar ik deze het best kopen kon en ik ging aan de slag. Avonden lang zat ik aan de eettafel te ontwerpen en te rijgen. En omdat ik al die kettingen en armbanden niet zelf dragen kon, verkocht ik ze aan mijn zussen, vriendinnen, collega’s en op braderieën en markten. Ik heb er zelfs een hoop verkocht aan een juwelier die naast ‘echte’ merken ook deze bijou verkocht. Het was wel heel leuk om mijn creaties daar in de rekken te zien hangen. DSCF5969 DSCF5985 DSCF5980 DSCF5978 DSCF5974 DSCF5972 DSCF5970 In die tijd waren er al kralensieradenwinkels – op de Oude Gracht in Utrecht lag er een die veel betere kralen verkocht dan de Beadies en Pipoos van het land –  maar de echte piek moest nog komen. Toen ik moeder werd, kwam ik tijd tekort en heb ik het kralen rijgen even gelaten voor wat het was. Ik heb de spullen en onderdelen nog in huis, dus soms maak  of repareer ik op verzoek nog iets. Als ik weer aan de slag zou gaan, zou ik meer gaan werken met edelstenen en zilveren sluitingen. Toen ikzelf een jaar of zes geleden een armband zocht die ik altijd kon dragen en betekenis had voor mij, stuitte ik op Pandora. Die armband, overwegend zilver met goud en glasaccent, vulde ik met beads die me herinnerden aan (de geboorte van) mijn kinderen, mijn bruiloft en andere bijzondere momenten in mijn leven.

DSCF0249 DSCF0250 DSCF0254

Karakter In de zomer van 2009 kreeg ik bij een juwelier een brochure van Trollbeads in mijn handen geduwd en toen ik daarin bladerde was ik gelijk verkocht. In tegenstelling met Pandora bleken de glaskralen van Trollbeads  veel meer te ‘leven’. Beide merken laten de beads met de hand maken en gebruiken Murano glas, maar bij Trollbeads zien de glaskralen er stuk voor stuk anders uit en hebben daardoor een eigen ‘karakter’. De glaskralen van Pandora daarentegen zijn zo goed als inwisselbaar met elkaar. Ook de zilveren beads van Trollbeads waren meer authentiek, spannender, creatiever bedacht en met een meer eigen uitstraling. Naast de look sprak ook de achtergrond van Trollbeads sprak mij gelijk aan. Het Deense merk is in de jaren zeventig  opgericht door Søren Sølvsmed  en zijn zus Lise Aagaard. Het kleine familiebedrijf – ondanks dat het inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd goedlopend commercieel sieradenbedrijf – straalt verbondenheid uit. Het bedrijf treedt, al dan niet met mate want ze staan niet graag in de spotlights, naar buiten en delen hun creatieve processen. Op foto’s en in filpmjes laten ze het ontwerp en maakproces zien van de beads. Het preciesiewerk, de details, het vakmanschap van wat in je hoofd zit tastbaar maken. Pandora is ook Deens en een aantal jaar na Trollbeads opgestart door het echtpaar Per en Winnie Enevoldsen. Ook niet zonder succes, want ook Pandora is een wereldwijd succes. Maar over dit merk vind je haast geen informatie. Community Moet dat dan? Nee. Want neem een willekeurig ander merk, sieraad of niet, en vaak ken je niet meer dan het land van herkomst en een naam van een ontwerper. Maar het is niet alleen dat dat telde. Ook de look en feeling van de twee spaarsystemen zijn voor mij heel verschillend. En niet alleen voor mij. Al snel ontdekte ik dat achter Trollbeads een hele community schuilgaat. Fans van over de hele wereld staan met elkaar in contact via fora, Facebook en andere social media en delen online hun creaties, aankopen en bevindingen. Deze harde kern is erop gebrand om haar (of zijn, want er zijn zeker ook mannen die de beads dragen)  collectie aan te vullen met de mooiste en meest bijzondere beads. Naast de reguliere collectie bij de juwelier, zijn er ook nog limited editions  en retireds. Deze gepensioneerde beads, en dan met name de beads die tot pakweg 2011 geproduceerd werden, kunnen flink wat geld opbrengen. Een zeer gewilde glazen bead die oorspronkelijk in 2009 21 euro kostte, kan rustig een eurootje of 400 opbrengen. In ‘het wereldje’ is ook sprake van veel vriendschappen en een hoge gunfactor. Er wordt geruild, geswapt, cadeau gedaan en verkocht. Er zijn meetings en bijeenkomsten en speciale events. Komt er in een ander land een speciale editie uit? Dan kun je ervan uit gaan dat een forumlid uit dat betreffende land deze naar je opstuurt. Zo heb ikzelf voor duizenden euro’s aan speciale Nederlandse beads uit de Trollbeads World tour over hele de wereld verstuurd. En om alle nieuwe releases in de gaten te houden, wordt er online flink gespeculeerd en bepaalde blogs als deze in de gaten gehouden. Kortom, de laatste jaren is er, en dan met name onder een grote, vaste groep spaarders een hype ontstaan en die heeft anderen aangemoedigd een graantje mee te pikken. Want zoals met alles: als iets populair is, zijn er altijd anderen die daarvan profiteren. Of het nu bovengenoemde merken zijn of sieradenlijnen als Buddha to Buddha of Noosa, zodra een merk een markt en publiciteit gevonden heeft, duiken er copycats op. Daar ben ikzelf niet happig op, want hoewel een stuk goedkoper vaak, laat de kwaliteit te wensen over. Bij copycats merk ik dat het een kwestie is van op iemands succes mee willen liften en zo even makkelijk te cashen. Zo’n merk mist het gevoel, de kwaliteit en de authenticiteit dat een met passie en inzet ontwikkeld merk wel heeft. foto links: buddha to buddha look a like, foto rechts: pandora style, foto onder: noosa style buddha to buddha look a like pandora stylenoosa style

Passie Wat ik wel weer kan waarderen, zijn de individuele creatievelingen die, al dan niet, inspringen op een hype. Want wie kan edelsmeden, glasblazen of glasbranden en het geluk heeft om uit de massa te worden opgepikt, kan zo een voet tussen de deur krijgen. En eerlijk is eerlijk, deze creaties van eigen makelij doen vaak niet onder aan die van de grote namen. Neem de Amstelvener Paul Krans van Elfbeads. In 2013 startte Paul zijn bedrijfje omdat hij een nieuw kralenmerk op de markt wilde brengen. Een van zijn eigen ontwerpen haalde het tot de collectie van Trollbeads tijdens de People’s Bead Contest afgelopen jaar. De ontwerper deed mee aan deze jaarlijkse wedstrijd omdat zijn moeder, een fervent Trollbeadsfan, hem daartoe aanspoorde. Door de winst werden de spotlights op zijn eigen beads gericht en afgelopen week ging Pauls shop online. Overspoeld door duizenden liefhebbers, veelal Trollbeadsfans die voor een zeer goede mond tot mond reclame zorgen, liep zijn webshop vast. Een beetje overvallen door de enorme spurt die hij nu doormaakt, beloofd Krans op zijn Facebook-pagina zijn collectie snel uit te breiden om zo aan de grote vraag naar zijn designs te kunnen voldoen.

elfbeads-cover6

Maar de markt van designers is nog veel groter. Om maar even drie namen te noemen die mij zo te binnenschieten.. Sylvia van Handmadebeads maakt in haar eigen atelier glaskralen die op de Trollbeads of Pandora armbanden passen. Anne Meiborg heeft zich het zogenoemde lampwork ook eigen gemaakt.  En Anita van Anita’s Glaskralen en tevens Trollbeads demonstratrice verkoopt ook eigen kralen. Met een steeds groter wordend aanbod, heeft de liefhebber steeds meer keus om die eigen, persoonlijke en unieke armband of ketting samen te stellen. Merken kunnen gemixt worden en er is de keuze om eens een goedkopere bead te kopen. De opkomst van copycats of artisan (zoals de betere, individuele designers genoemd worden) zal de grote merken niet schaden. Zij blijven door hun kwaliteit, nieuwe releases, garantie en uitstraling altijd hun aantrekkingskracht houden op de consument.

About the author

Anna Teresa

Ervaren en gedreven journalist/tekstschrijver.
Creatief, proactief en persoonlijk.
Schrijven, communiceren, informeren.
Klein en integer of groots en meeslepend.

Leave a Comment