Je social media bereik vergroten kan op veel manieren. Zoek het eens heel dicht bij huis: zet de influencers binnen je eigen organisatie in. Ik geef je een paar handige tips.
Je product of dienst kan nog zo mooi en goed zijn, als er niet over gepraat wordt, en mensen leren je organisatie niet kennen, kom je niet verder. Dus ga je posten op social media en laat je jezelf zien. Als de juiste groep mensen dan ook nog zorgt voor dat extra zetje om het bereik flink te vergroten, dan kun je je organisatie mooi op de kaart zetten. En dat zijn met name je eigen medewerkers. Zij zijn je beste ambassadeurs. Ook online.
Social media bereik vergroten met authentieke berichten
Waarom? Omdat werknemers de kennis, ervaring en de passie bezitten die je het liefst deelt met anderen. Juist door je medewerkers je merk in de etalage te laten zetten, worden de social media posts authentiek, relevant en echt. Daarbij is het voor hen een leuke manier om hun eigen passie en kennis met anderen te delen.
Wat jij dan nog kunt doen is ervoor zorgen dat ze content hebben om over te posten en met vertrouwen en enthousiasme aan de slag gaan. Met deze tips kun je hen daarbij helpen.
#1 Zet collega’s in het zonnetje
Op social media kun je (een van) je werknemers eens in de zoveel tijd een compliment voor mooi bereikt resultaat of een goed idee geven. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker-van-de-maand-bericht. Daarmee toon je goed werkgeverschap. En je bereikt bovendien het netwerk van je medewerkers. Een netwerk waar potentiële klanten , nieuwe ambassadeurs of interessante contacten zitten. Bedenk en maak zo’n bericht wel met oprechte motivatie, plaats niet om te plaatsen.
#2 Stuur e-mail rond met verwijzing naar mooi bericht
Staat er een mooie blog of een nieuwsbericht op de website van jouw organisatie? Niet alle medewerkers zullen dit vanzelfsprekend zien. Stuur daarom een interne mail waarin je verwijst naar dit bericht en zet erbij waarom dit goed of interessant nieuws is. Je mag ook vragen of mensen het willen delen. Verplicht het echter niet! Juist oprechte berichten, geplaatst vanuit intrinsieke motivatie, slaan aan. Een extra voordeel is dat medewerkers daarna je berichten eerder zien op hun tijdlijn.
#3 Zet een ghostwriter in
De teammanager, directeur of oprichter van een bedrijf heeft vaak een groot netwerk en mooie verhalen om te vertellen. Het ontbreekt vaak echter aan tijd om te hier iets mee te doen. Knoop een kort gesprek aan bij de koffieautomaat. Vraag naar een tip, mooie ervaring of update van de organisatie en ghostwrite een social media bericht uit zijn of haar naam. Uiteraard in overleg.
#4 Social media in handtekening
Sturen je medewerkers geregeld een e-mail? Zorg er dan voor dat iedereen duidelijke links naar jullie social media opneemt in de automatische e-mailhandtekening.
#5 Het hoeft niet altijd even serieus
Een belangrijke sleutel voor succes is humor. Het hoeft namelijk niet altijd even serieus te zijn. Werk bijvoorbeeld met een wisselbokaal voor degene die met zijn of haar social media bericht het meeste resultaat heeft behaald. Er moet dan vooral niet gepost worden om te posten, maar de creativiteit om een leuk bericht te maken, zal toenemen.
#6 Laat ambassadeurs een blog schrijven
Zoveel mensen, zoveel gezichten. En dat is juist het mooie van medewerkers laten schrijven voor en over je bedrijf. Stimuleer deze ambassadeurs dan ook om echt vanuit zichzelf te schrijven. Vanuit hun eigen passie, interesse en kennis.
Een social media bericht is al heel leuk, maar misschien kunnen je werknemers ook een blog schrijven voor op de website. Iedereen heeft wel ervaringen of tips die hij of zij een keer in de zoveel tijd kan delen. Die kan dan weer op social media. En dat is goed voor het up to date houden van je site en goed om vindbaar te blijven in Google.
#7 Plaats gedoseerd
Als medewerkers de smaak te pakken krijgen, is het misschien uitnodigend om wat vaker op social media te gaan posten. Waak ervoor dat je echter niet gaat spammen. Het aantal berichten hou je gelijk, het balletje dat vervolgens gaat rollen doordat influencers actief meedoen door te liken/delen/retweeten, doet het werk voor een groter bereik.
#8 Bespreek de doelgroep
Als medewerkers ook actief gaan posten is het wel goed om eens stil te staan bij de doelgroep. Wie wil je bereiken en wat wil je bereiken? Als alle neuzen dezelfde kant opstaan, heeft het actief praten over de organisatie op de verschillende online platforms het meeste effect. Maar ook hier geldt: een gemeend, enthousiast bericht van een medewerker hoeft niet altijd bij die doelgroep te passen. Dat is dodelijk voor de spontaniteit en de bereidheid om te plaatsen.
#9 Deel je verhaal
Je ambassadeurs kunnen overigens pas echt een goed woordje voor je doen als ze het DNA van het bedrijf kennen. Wat is je verhaal? Waarom ben je ooit begonnen? Zorg ervoor dat je medewerkers dat weten. Des te makkelijker het voor hen is om het verhaal van de organisatie uit te dragen en te vertalen in hun social media uitingen.
#10 Schep kaders
Tot slot is het, hoe vanzelfsprekend het ook lijkt dat mensen dezelfde visie hebben, goed om enkele kaders aan te geven. Zijn er zaken waar je als organisatie niet over schrijft, of onderwerpen en discussies waar je je niet in mengt? Als medewerkers in hun profiel zetten dat ze bij jouw organisatie horen, dan verwacht je immers dat ze op hun eigen Twitter niet geheel tegendraads schrijven en reageren.
Eerder verschenen op www.webmastery.nl