Communicatie

Binnen je organisatie samenwerken aan online zichtbaarheid: het grote wie, wat, waar, waarom en hoe

Written by Anna Teresa

Ben je als organisatie online zichtbaar, maar krijg je (nog) niet (alle) medewerkers mee? Aan de hand van een simpele wie, wat, waar, waarom en hoe vertel ik hoe je samen met je medewerkers het beste uit social media haalt.

Een actief en gevarieerd social media kanaal maak je met iedereen die vanuit de organisatie iets te vertellen heeft. Zie je medewerkers als ambassadeurs die de boodschap, de visie en de resultaten naar buiten brengen én helpen delen. Directie, management, personeel. Zij zijn de oren en ogen van je bedrijf en zodoende de ideale bron voor je online zichtbaarheid. En uit ervaring weten wij dat je het beste uit social media haalt als je met enige regelmaat unieke berichten plaatst én een actieve achterban hebt.

Een aantal cijfers

Maar loont zich dat nu, berichten plaatsen op al die platformen en zijn mensen daar ook geïnteresseerd in andere zaken dan video’s en spelletjes? Het antwoord is ja.

  • Het aantal Nederlanders dat dagelijks op Facebook zit, is 83%. In de leeftijd van 37-56 jaar blijft het aantal actieve Facebookgebruikers stijgen: viervijfde maakt in 2018 gebruik van dit platform.
  • Nederland kent 2,8 miljoen twitteraars. Meer dan een miljoen Nederlanders gebruiken Twitter dagelijks. Hoofdzakelijk om het nieuws te volgen en te discussiëren over actualiteiten.
  • Het zakelijke LinkedIn wordt vooral gebruikt door Generatie x (37-56 jaar) en Millennials (22-36), die volop bezig zijn met de ontwikkeling van hun carrière.
  • Nederland heeft 4,1 miljoen Instagramgebruikers in 2018. Dit is in de laatste 2 jaar verdubbeld. Het gebruik van Instagram groeit in alle leeftijdsgroepen. Bovendien volgt 80% van de Instagramgebruikers ook minstens één bedrijf of merk.

Het waarom, wie, waar, wat en hoe voor de beste online zichtbaarheid

WAAROM

  • Imago: een goed imago geeft vertrouwen. En vertrouwen geeft een goed imago. Klanten en werkzoekenden zoeken meer dan ooit via online kanalen naar bedrijven en banen en jouw imago kan hen over de streep trekken.
  • Klantcontact: Whatsapp en Facebookmessenger zijn inmiddels uitgegroeid tot een populair middel voor bedrijven om direct klantcontact te hebben.
  • Informatiemaatschappij: we leven in een informatiemaatschappij waar internetgebruikers elke dag volop informatie consumeren; van hun vrienden, familie, sportvrienden, bedrijven etc. In deze chaos van informatie is het voor bedrijven een grote uitdaging én kans om de juiste doelgroepen te bereiken via social media. Door online vindbaar te zijn kan een klant/prospect snel met jouw bedrijf in contact komen.
  • Werving: bedrijven werven nieuw talent steeds meer online en via social media.
  • Naamsbekendheid: door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk-productnaam eerder herkennen en blijft de naam top-of-mind.
  • Expertstatus: je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws met betrekking tot je bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er regelmatig relevante nieuwsartikelen of columns worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
  • Trots en betrokken: als werknemer ben je betrokken bij de organisatie en trots op wat je doet. Social media is een mooi platform om dat te delen. Vanuit je persoonlijke accounts, maar zeker ook vanuit de bedrijfsaccounts.
  • Durf te vragen: zie je platformen niet alleen als plekken waar je informatie, nieuws of kennis deelt. Gebruik deze ook als je zelf een vraag hebt, of hulp zoekt. Als je personeel zoekt, maar ook advies of steun bij een actie.
  • Concullega: je concurrenten en collega’s zitten ook op social media. Als zij zich laten zien, is het zonde als jij onzichtbaar blijft. Werk samen, sluit op elkaar aan of stijg erboven uit. Zorg ervoor dat het gras niet voor je voeten wordt weggemaaid. Of ga samenwerkingen aan.

WIE

Een actief en gevarieerd social media kanaal maak je met iedereen die vanuit de organisatie iets te vertellen heeft. Zie je medewerkers als ambassadeurs die de boodschap, de visie en de resultaten naar buiten brengen én helpen delen. Directie, management, personeel. Zij zijn de oren en ogen van je bedrijf en zijn de ideale bronnen voor je online zichtbaarheid.

Dat kan op meerdere manieren:

  • Vraag medewerkers actief op social media berichten van je eigen organisatie te reageren: ze kunnen die berichten liken en delen die ze graag aan hun eigen netwerk laten zien.
  • Willen ze privé en werk gescheiden houden, dan kunnen ze ervoor keizen om juist niet of minder actief te zijn op Facebook, maar juist wel actief op LinkedIn en Twitter.
  • Laat medewerkers content aanleveren. Natuurlijk hoeft niet álles dat op de werkvloer gebeurt, online te komen. Maar er is genoeg dat de moeite waard is om te delen. (Zie verderop bij WAT voor inspiratie). Laat medewerkers dit delen met de social media manager die het bekijkt, beoordeelt, het bericht schrijft en inplant op het meest geschikte platform.

WAAR

Elk social media platform kent een eigen doelgroep. Meerdere platformen gebruiken, vergroot dus je bereik en ook het soort mensen dat je bereikt. Zie het als de hedendaagse mond-tot-mondreclame.

  • Twitter: doelgroep: gemeente en overheid, politici, beleidsmakers, journalisten, communicatiemedewerkers bij bedrijven insteek: inspelen op actualiteiten, reageren op nieuws – door bijvoorbeeld je expertise te laten zien – en het verspreiden van nieuws omtrent je bedrijf.
  • Linkedin: doelgroep: werkgevers, potentiële klanten, HR-managers, beleidsmakers, werkzoekenden insteek: je bedrijf als dienstverlener voor bedrijven – de mogelijkheden, de oplossingen, werk uit handen nemen, je expertise tonen, tips en tools geven.
  • Facebook: doelgroep: potentiële klanten, influencers, collega’s, vrienden/familie, potentiële werknemers insteek: platform voor verbinding en inspiratie. Hier geen hard nieuws, maar berichten met emotie. Bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, laat zien wie je bent en waar je voor staat. En hoe je anderen daarmee kunt helpen.
  • Instagram: doelgroep: overwegend jong publiek, potentiële klanten, potentiële werknemers insteek: boodschappen waarbij het beeld centraal staat, of waarbij locatie belangrijk is.

WAT

Het gaat er niet om wat jij kwijt wilt, het gaat er om wat de doelgroep wil weten. Ga je dus aan de slag met je online zichtbaarheid, verpak jouw boodschap dan altijd zo dat de ander er zijn voordeel mee doet. De lezer moet geïnformeerd of vermaakt worden. Plaats je een foto van een mooi product: laat weten dat je dit ook voor anderen kunt maken. Vertel je over het succes van een klant, schrijf het dan zo dat potentiële klanten zich erin kunnen herkennen en beseffen dat zij dit ook kunnen bereiken.

  • Nieuws – wat gebeurt er in je organisatie: gewonnen awards, mijlpalen, nieuwe medewerkers, nieuwe diensten. En ook: het nieuws dat anderen bezighoudt. Wat speelt er in jouw vakgebied, wat speelt er in jouw omgeving. Zet daar je expertise in.
  • Producten – welke diensten bied je aan, waar kun je jouw organisatie inzetten
  • Talenten – het verhaal van je medewerkers, maak gebruik van de kracht van ervaringsdeskundigen
  • Inclusief ondernemen – ben je net als wij een organisatie die sociaal ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, laat dat zien. Verbind je met andere social enterprises.
  • Content maak je in de vorm van: foto, video, poll, tekst, collage, animatie, inhaker, vraag, winactie, verkiezing, quote, lijstje

Tegenwoordig is authenticiteit het belangrijkste, net als storytelling. Een foto hoeft er dus niet heel gelikt uit te zien, het gaat om het verhaal dat je vertelt. Oprecht, betrokken, vanuit de mens achter de organisatie. Bij twijfel of een bericht geschikt is: altijd aan social media manager voorleggen.

HOE

  • De input/content wordt centraal verzameld, te weten bij de social media manager. Die stel je aan binnen je eigen organisatie, of je schakelt de hulp in van een extern bureau.
  • De social media manager verzamelt de input, schrijft het bericht, bewerkt of zoekt de foto en plant het bericht in.
  • Je kunt alle ideeën en content verzamelen in een online prikbord waar je met meerdere mensen op kunt werken, bijvoorbeeld Trello. Daar kun je ook ideeën en een contentkalender bijhouden met belangrijke data, suggesties doen etc.
  • Whatsapp-groep of Messengergroep waar een paar actieve personeelsleden aan deel willen nemen. Zij leveren daar ideeën en input aan Het is voor de medewerkers laagdrempelig: ze hoeven niet nog eerst achter hun pc plaats te nemen en een mail op te stellen om hun input te delen.

About the author

Anna Teresa

Ervaren en gedreven journalist/tekstschrijver.
Creatief, proactief en persoonlijk.
Schrijven, communiceren, informeren.
Klein en integer of groots en meeslepend.

Leave a Comment